22.48 Att släppa taget om något man älskar/Fotboll

För mig är fotboll så mycket mer än bara fotboll. Ett par fotbollsskor, en gräsplan och en boll är det som har fått mig att må bra. Visst är det konstigt? Att en sport så enkel, kan få en att må så bra.
Jag levde fotboll. Men en dag så slutade det att vara roligt. Jag kände inte känslan av att allt skulle lösa sig, att allt skulle bli bra när jag klev ut på planen. Jag spelade inte längre för min egen skull. Jag spelade inte för att jag älskade det. Det tog lång tid innan jag vågade erkänna att fotbollen inte var densamma. Att kliva av planen och sluta med fotboll var hemskt. Vem skulle jag vara utan fotbollen? Vem skulle jag vara om jag inte var fotbollstjejen? Att släppa taget om det jag älskat sen barnsben är det tuffaste jag gjort i hela mitt liv.
Men det jag vill tala om för er, är att det inte är så farligt att släppa taget om något man älskar. Oavsett om det rör sig om en sport eller något annat man håller kärt. Det gör ont. Man känner sig halv och trasig. Men man överlever. Man överlever att släppa taget.

Delar av mitt tal i Sv1 Åk1 Procivitas, Moa Hilda Lundberg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0